Beschouwing

Met veel trots kijken we terug op 2024, het is waarschijnlijk het drukste jaar ooit geweest voor het team citymarketing. In 2023 hebben we ons voorbereid op veranderingen die in 2024 echt geïmplementeerd gingen worden. In willekeurige volgorde neem ik jullie mee in ons proces om te laten zien hoe we werken in de meest Tilburgse stad ter wereld!

Als eerste startten we in januari met het invullen van de rol als merkregisseur in de stad. Merkregie vraagt veel pro-activiteit, voelsprieten in de stad, netwerk skills en sociale handigheid. De bedoeling is dat we gevraagd en ongevraagd onze mening geven om het merk Tilburg (sociaal x experimenteel = creatie) verder te brengen en te laden in de stad. Het wennen aan de rol van merkregisseur en daar je draai in vinden is een proces geweest wat niet vanzelf ging, maar wel goed op zijn plaats is gevallen.

Ook het proces van hoe we de merkregie willen vertalen naar inhoudelijke campagnes heeft goed uitgepakt. We hebben, samen met de stad, integrale merkverhalen gecreëerd. In het jaarverslag hebben we ze opgenomen en kun je nalezen en zien hoe we de Tilburger centraal stellen in verhalen die aansluiten bij ons merk en laten zien hoe we hier zaken ‘op z’n Tilburgs’ aanvliegen.

Zo’n integraal verhaal is er niet zomaar: research, gesprekken met potentiële hoofdpersonen, verdieping zoeken en vinden, denken van lokaal naar nationaal en meer. Alles maakt het intensief, maar de resultaten zijn om trots op te zijn. We hebben 11 verhalen gemaakt in 2024 en 2 keer landelijke campagne gevoerd. Het is mooi om de reacties uit het land mee te krijgen en hier en daar wat jaloerse blikken vanuit andere steden te zien.

Als tweede hebben we in 2024 ook een gedaanteverwisseling ondergaan. We hebben onze 4 merken per 15 juni omgetoverd naar 1 merk: www.intilburg.com. Op dit platform komen de bovenstaande verhaallijnen terecht. Dit maakt deze website tot een grote inspiratiebron voor het merk Tilburg. In mijn ogen een unieke benadering van citymarketing. Ook de look en feel is aangepast. Kleurrijke fotografie, veel mensen op de foto, want de mensen kleuren de stad. En een hoekje uit elke foto of video, want Tilburg is volmaakt onvolmaakt.

En de derde grote pijler van 2024 is de opening van het informatiepunt aan het station van Tilburg. Vanuit de Gemeente Tilburg was de wens er om de VVV ook buiten de organisatie te plaatsen en hierop hebben we een business case geschreven met een aantal opties voor de locatie in de stad. Dat is uiteindelijk het station geworden. Met 35.000 passanten per dag is het een fijne plek om te zitten. Een plek waar we mensen van informatie over Tilburg kunnen voorzien en waar producten van Tilburgse makers een prominente plek krijgen. Ook hier hebben we 15 juni een officiële opening gedaan samen met wethouder Maarten van Asten. Met daarbij ook de lancering van www.infointilburg.nl waarop de agenda van de stad en alle bezoek en boekbare plekken van de stad te vinden zijn.

In het ombouwen en vullen van de winkel en het maken van de twee platforms hebben we louter samengewerkt met Tilburgse partijen. Onze stad herbergt zoveel mooie bedrijven die hiervoor de kwaliteiten hebben. 

Ook hebben we alles voor het eerst laten samenkomen in een groot stakeholders-event dat we organiseerden in samenwerking met festival Circolo. Op het festivalterrein ontvingen we 150 vrienden uit de stad en presenteerden we ons merk, onze nieuwe werkwijze en zagen we samen een geweldige voorstelling. Voor herhaling vatbaar!

Ook het vermelden waard is het nationale Citymarketing Congres dat we organiseerden samen met de Stichting Netwerk Citymarketing Nederland. Onder de titel: Talent & Impact ontvingen we meer dan 200 deelnemers in de aula van Tilburg University. Naast het plenaire gedeelte organiseerden we 10 stadssafari’s voor alle deelnemers. In de stadssafari’s werkten we samen met veel stakeholders uit de stad en was het enthousiasme bij terugkomst enorm. Het is de standaard geworden voor de komende congressen om zo je stad en je merk te laten zien. 

Tenslotte wil ik nog via deze weg Jan Welmers bedanken die vanaf de oprichting van Stichting Marketing Tilburg de rol van voorzitter van de Raad van Toezicht heeft vervuld. En die bij zijn afscheid ook, uit handen van wethouder Maarten van Asten, de Tilburg Trofee voor zijn verdiensten en bijdrage aan het succes van citymarketing in Tilburg heeft bijgedragen. Voor mij was Jan altijd bereikbaar en hij heeft me ook voorzien van de nodige nuttige adviezen. Zijn rol is in 2024 overgenomen door Conny Moonen. Met haar hebben we ook weer een goede voorzitter voor de jaren die komen.

Marc Meeuwis
directeur Stichting Marketing Tilburg